Omsetning og oppdatering fra OBOS Sentrene

Omsetning på Norske kjøpesentre økte med 1,0% i første tertial 2019 i følge Kvarud Analyse.

Foto: Hanne Pernille Andersen

 

 April

- Vi ser en trend av økt salg av mat og drikke i høytider, og påsken er intet unntak, sier Eiendomssjef Tor Kjetil Dedekam Pederssen.

Spesielt er påsken den høytiden hvor mat og drikke har sin største andel av kjøpesentrenes totalomsetning. Påsken havnet i april i år, og derfor kan vi se et kraftig løft i omsetningen innen servering, mat og drikke, enn i fjor hvor påsken var i mars. Dagligvarebutikker og Vinmonopolet sto for mye av veksten i april.

Likevel hadde april måned en nedgang på -2,1%. på alle kjøpesentrene i Oslo. Dette er trolig grunnet til at mange reiser bort i påsken, kombinert med økt nett- og grensehandel.

 

OBOS

OBOS sine tre største bydelsentre har økt med 1,8% så langt i år, og 2,2% i april. Disse gjør det bedre enn gjennomsnittet på topp 60-listen av Norske kjøpesentere (Kvarud Analyse), og vesentlig bedre enn snittet for Oslo. Dette er grunnet en god vekst på omsetning på servering, dagligvare og Vinmonopol.

 

Kortreist

Årsaken til OBOS sine bydelsenterenes økning skyldes at destinasjonssentrene i Stor-Oslo velges i større grad bort til fordel for bydelssenter på kollektivknutepunkt som Tveita, Manglerud og Lambertseter.

- I en travel hverdag med fokus på tid og penger, kombinert med miljøhensyn, har vi tro på at riktig beliggenhet i bydelen vil kunne vinne terreng også i tiden fremover, fortsetter Tor Kjetil Dedekam Pederssen.